Slanutak – što je i kako ga pripremiti

Hrana i piće

Slanutak - što je i kako ga pripremiti

Što je slanutak

Slanutak je biljka koja pripada skupini mahunarki čiji plod je pun bjelančevina koji podsjećaju na okus orašastih plodova. Plod koji je ujedno i sjeme je slično izgledom sojinom sjemenu, zapravo izgleda kao osušeno zrno graška. Izvorno biljka je porijeklom sa područja Mediterana i Bliskog Istoka, a najpoznatiji je plod svijetlo smeđe boje, no postoje i crni, crveni i zeleni plodovi.

S obzirom da je pun bjelančevina njegova uloga u ljudskom probavnom sustavu ima važnu ulogu jer potiče mehanizam probavnog sustava. Najčešće se koristi u pripremanju u varivima ili kao dodatak nekom drugom povrću u pripremi jelima. Moguće ga je samljeti pa se može koristiti i kao brašno.

Također se slanutak u trgovinama može pronaći kao suhi odnosno dehidrirani te služi kao slasna grickalica. Vrlo često ga nalazimo i u konzervirano stanju poput graha, leće, graška kada jeć djelomično termički obrađen pa je potrebno kraće vrijeme pripreme slanutka. Rijetko, ali ipak ga se može pronaći i u svježem stanju kada je tvrd pa ga je potrebno poput graha namakati i kuhati kako bi bio mekan za jelo.


Slanutak i hranjive vrijednosti za zdravlje

Vlakna koja slanutak sadrži u sebi glavni su sastojak ove namirnice, no on je bogat i vitaminima i mineralima, a količina bjelančevina kao izvor proteina izjednačava ga sa mesom kao izvorom proteina. Minerali poput kalcija, mangana, magnezija, željeza i cinka, uz vitamin K izuzetno su korisni ljudskom zdravlju u procesu gradnje i obnove koštane strukture ljudskog tijela.

Osim što je ova namirnica važna za zdravlje kostiju jer sprečava lomove jačajući kosti, vlakna iz slanutka smanjuju glukozu u krvi i pomažu kod dijabetesa. Ujedno slanutak utječe na smanjenje razine kolesterola zdravim mononezasićenim i polinezasićenim masnim kiselinama, te na taj način utječe i na smanjivanje rizika od bolesti srca.

Pomaže jetrenim enzimima da pravilno rade, utječe na prevenciju protiv raka debelog crijeva jer regulira normalan rad probavnog sustava, time i prevenira konstipaciju, odnosno zatvor, a dokazano je da utječe i na obnovu DNA. Ova je namirnica popularna među osobama koje puno vježbaju i sportašima jer daje puno energije i žele dobiti na kilaži a da se pri tome ne debljaju nego grade mišićno tkivo proteinima putem ove namirnice koja je dio zdrave prehrane.

Kako pripremiti slanutak

Slanutak se može pripremati na razne načine, ovisno u kakvom obliku ste nabavili ovu namirnicu. Ukoliko ste ga nabavili u bobu bilo da je u konzervi ili sirov možete ga pripremati u nekom varivu, ali i kao dodatak nekom drugom jelu. Nakon kuhanja ga može izmiksati u kašu pomoću miksera te od njega pripremiti ukusnu gustu juhu od slanutka. Ukoliko ste nabavili sirovi slanutak potrebno ga je prije kuhanja namakati u vodi najmanje osam sati, a kuhanje sirovog slanutka traje i do dva sata dok ne postane mekan.

Kuhani se bob od slanutka može izmiksan koristiti i kao glavni sastojak za izradu humusa koji originalno potječe iz Azije, zapravo namaz od slanutka kojem možete dodati i druge namirnice poput cikle, mrkve i drugog povrća koje ste također izmiksali u jednoličnu teksturu i na taj način pripremili sami svoj humus. Za ovu svrhu vam može poslužiti i brašno od slanutka koje možete koristiti i za izradu tijesta.

Ovaj bob možete nakon kuhanja koristiti i kao dodatak raznim salatama bez obzira radite li povrtne ili mesne ili riblje salate, njegov će se okus prilagoditi brojnim namirnicama jer nije intenzivan, a svojim bjelančevinama i vlaknima će činiti vaš obrok vrlo zasitnim. U salatu možete dodati luk, rajčicu, češnjak, malo peršina, soka od limuna umjesto octa, maslinovog ulja, te sol i po želji papar. Također možete dodati i neko meso ili komadiće tune, ali i kuhana jaja nasjeckana na komadiće.

Tagovi: