Sauna – što je i zašto je dobra

Ljepota i zdravlje

Sauna - što je i zašto je dobra

Što je sauna?

Sauna je mala soba ili zgrada koja je dizajnirana kao mjesto za doživljavanje suhih ili vlažnih vrućina. Para i velika vrućina koja prevladava u sauni tjeraju kupače da se znoje. Ona donosi mnoge blagodati njegovim korisnicima i zdravstvene i kozmetičke prednosti, zbog čega ju mnogi ljudi vole koristiti. Termometar u sauni obično se koristi za mjerenje temperature, a higrometar se može koristiti za mjerenje razine vlage ili pare. Sama riječ sauna potječe od drevne finska riječ koja se odnosi na tradicionalnu finsku kupku i na samo kupalište. Ona može označiti i malu kolibu ili vikendicu, kao što je koliba za ribara.

Mnogi danas ljudi, ne samo Finci, koriste saunu kada im treba malo odmora i vremena za sebe, dok je nekima posjeta sauni dio njihove normalne rutine. Ukoliko niste nikada do sada bili u sauni, a voljeli biste znati više prije nego što se zaputite tamo, nastavite čitati dalje i otkriti ćemo vam više!

Kako je nastala sauna?

Najstarije poznate saune u Finskoj napravljene su od jama iskopanih na padini u zemlji i prvenstveno korištene kao nastambe zimi. Saune su imale kamin u kojem se kamenje zagrijavalo na visoku temperaturu. Voda se bacala na vruće kamenje kako bi se proizvela para i dao osjećaj povećane topline. To bi prividnu temperaturu podiglo toliko visoko da bi ljudi mogli skinuti odjeću. Prve finske saune su ono što se danas naziva dimne saune. One su se razlikovale od današnjih po tome što su se zagrijavale zagrijavanjem hrpe kamenja sagorijevanjem velike količine drva oko 6 do 8 sati, a zatim ispuštanjem dima prije uživanja u toplini saune. Kao rezultat industrijske revolucije, sauna je evoluirala tako da koristi metalnu peć na drva s dimnjakom. Kad su Finci migrirali u druga područja svijeta, sa sobom su donijeli dizajn i tradiciju sauna.


To je dovelo do daljnjeg razvoja saune, uključujući i električni štednjak za saunu, koji je 1938. godine uveo Metos Ltd u Vaasi. Postala je vrlo popularna posebno u Skandinaviji i njemačkom govornom području Europe nakon Drugog svjetskog rata. Njemački vojnici iskusili su finske saune tijekom borbe protiv Sovjetskog Saveza na sovjetsko-finskoj fronti Drugog svjetskog rata, gdje su se borili na istoj strani. Saune su bile toliko važne za finske vojnike da su saune gradili ne samo u mobilnim šatorima nego čak iu bunkerima.

Nakon rata, njemački vojnici su tu naviku vratili u Njemačku i Austriju, gdje je postala popularna u drugoj polovici 20. stoljeća. Kultura njemačke saune također je postala popularna u susjednim zemljama kao što su Švicarska, Belgija, Nizozemska i Luksemburg. Arheološka nalazišta na Grenlandu i Newfoundlandu otkrila su strukture vrlo slične tradicionalnim skandinavskim farmskim saunama, neke s platformama za kupanje i ogromnim količinama jako spaljenog kamenja.

Zašto je sauna dobra?

Sauna ima mnogobrojne pozitivne učinke na čovjekovo tijelo i generalno zdravlje. Kada osoba sjedi u sauni, broj otkucaja srca joj se ubrzava, a krvne žile se šire. To povećava cirkulaciju, na sličan način kao nisko do umjereno vježbanje ovisno o trajanju korištenja saune. Broj otkucaja srca može se povećati na 100-150 otkucaja u minuti tijekom korištenja saune. To može donijeti neke zdravstvene prednosti. Povećana cirkulacija može pomoći u smanjenju bolova u mišićima, poboljšanju kretanja zglobova i ublažavanju bolova od artritisa.

Budući da toplina u sauni poboljšava cirkulaciju, također može potaknuti opuštanje. To može poboljšati osjećaj dobrobiti. Smanjenje razine stresa pri korištenju saune može biti povezano s manjim rizikom od kardiovaskularnih događaja. Nakon prilagodbe na kardiovaskularne čimbenike rizika, povećano korištenje saune povezano je sa smanjenim rizikom od smrtonosnih kardiovaskularnih bolesti. Korištenje saune također može biti povezano s nižim krvnim tlakom i poboljšanom funkcijom srca. Osobe s astmom mogu pronaći olakšanje od nekih simptoma kao rezultat korištenja saune. Sauna može pomoći u otvaranju dišnih puteva, oslobađanju sluzi i smanjenju stresa.

Tagovi: