Kako funkcionira mlazni motor

Kako funkcionira mlazni motor

Kada je izumljen mlazni motor?

Razumijete li principe i mehanizme mlaznog motora? Znate li tko je zapravo započeo razvoj mlaznog motora? Početkom 1930-ih Hans Joachim Pabst von Ohain izumio je mlazni motor. No, za njegov izum zaslužan je Britanac Frank Whittle koji ga je samostalno izumio četiri godine ranije. Obojica su bili inženjeri, koji su vjerovali u znanost i vrlo dobro poznavali treći Newtonov zakon ili zakon akcije i reakcije prema kojem za svaku akciju postoji suprotna reakcija istog intenziteta. Student fizike na Sveučilištu u Goettingenu - Hans von Ohain zainteresirao se za pogon zrakoplova plinskim turbinama i dobio nekoliko patenata za uređaje slične Whittleovom motoru. Prvi mlazni motor testiran 1938., godinu dana nakon Whittleovog motora, proizvodio je manji potisak od očekivanog, što je dovelo do modifikacija koje su rezultirale smanjenjem kompresora. Složenost potrebna za izradu mlaznog motora vrlo je impresivna, što nas tjera na razmišljanje o važnosti inovacija i tehnološkog napretka u zrakoplovnoj industriji.

Što je mlazni motor

Kroz priču o samom razvoju možemo bolje razumjeti princip i mehanizam rada mlaznog motora. Sve do danas, mlazni motor uspio je biti simbol snage i brzine. Namijenjen je uglavnom za pogon zračnih vozila. Temelji se na projekciji fluida, tj. plin ili tekućina, u određenom smjeru. Drugim riječima, ova tekućina reagira i daje impuls vozilu u suprotnom smjeru. Mlazni motor jedan je od najvažnijih izuma u povijesti zrakoplovstva. Osnova mlaznog motora je usis zraka s prednje strane i njegova kompresija u kompresorima. Dakle, jednostavno rečeno, osnova mlaznog motora je princip akcija-reakcija, gdje se komprimirani zrak zagrijava i njegov tlak raste. Kao osnovna logika, gorivo se vrlo brzo ubrizgava u zagrijani i komprimirani povišeni zrak. Zapaljena smjesa goriva i zraka usmjerava se prema izlazu iz motora, čime se stvara potisak. Vrlo povoljan omjer težine i snage ovog tipa motora omogućuje njegovu primjenu u brojnim primjenama u aeronautici, svemiru i pomorstvu. Vidimo da je to vrlo složen stroj koji toplinsku energiju pretvara u kinetičku.

Kako radi mlazni motor

Mlazni motor je jedna od glavnih tehnologija koje se koriste u modernom zrakoplovstvu. Ovaj tip motora osigurava veliku količinu potiska za pogon zrakoplova pri velikim brzinama. Sam princip rada mlaznog motora temelji se na principu trećeg Newtonovog zakona (Zakon akcije i reakcije). To je temeljna komponenta modernog zrakoplova, jer je odgovoran za osiguravanje energije potrebne za kretanje zrakoplova pri velikim brzinama i visinama. Mlazni motor sastoji se od nekoliko dijelova od kojih svaki ima određenu funkciju. Najvažniji dijelovi mlaznog motora su: kompresor, dio odgovoran za komprimiranje zraka prije nego što se pomiješa s gorivom; komora za izgaranje, mjesto gdje se zrak miješa s gorivom; turbina, dio koji prima ispušne plinove i okreće lopatice kompresora; mlaznica, završni dio motora gdje se velikom brzinom izbacuju ispušni plinovi, stvarajući potisak i ispušnu cijev. Kako tehnologija napreduje, možemo vidjeti inovacije u dizajnu i radu mlaznih motora. Mlazni motori nevjerojatna su tehnologija koja je revolucionirala zrakoplovnu industriju i omogućila putovanje nevjerojatnim brzinama.


Tagovi: